Home » Blog » Kinderwens » Hoe kan je eicelkwaliteit verbeteren?
eicelkwaliteit verbeteren

Hoe kan je eicelkwaliteit verbeteren?

door | 29 aug, 2022 | Kinderwens

Je eicellen worden al aangelegd toen je als meisje in de buik van je moeder zat. Er worden duizenden eicellen aangelegd maar daarvan rijpen er uiteindelijk een paar honderd van. Daar moet je het de rest van je leven mee doen want je maakt geen nieuwe eicellen meer aan. Wist je trouwens dat jouw eicelkwaliteit deels wordt bepaald door de voeding die jouw eigen moeder at tijdens de zwangerschap? Wist je ook dat je ook zelf invloed hebt op je eicelkwaliteit verbeteren? In deze blog vertel ik je graag meer over het verbeteren van de kwaliteit van eicellen.

Wat gebeurt er in je eierstokken?

In je eierstokken vind je onrijpe follikels met daarin onrijpe eicellen. Iedere keer opnieuw begint een groepje follikels met daarin eicellen te rijpen in je eierstok. Het rijpen van eicellen duurt een jaar. Van het groepje met gerijpte follikels zal er uiteindelijk na de periode eentje gaan springen (ovulatie) en de rest sterft af.

Drie maanden voor de ovulatie vinden er een aantal kritische veranderingen plaats. Door deze veranderingen worden de follikels klaargemaakt voor een ‘eventuele’ ovulatie. Door de hormonen die jouw lichaam zelf produceert en door voedingstoffen worden de follikels afhankelijk gemaakt. Ook beginnen ze ineens snel te groeien. De hormonen die in je lichaam aanwezig zijn, je voeding maar ook stress zijn vanaf dan van invloed op de eicelrijping en dus op de verdere kwaliteit van de eicellen. Drie maanden voor je eisprong kan je dus je eicelkwaliteit positief of negatief beïnvloeden door:

  1. Fertiliteitsmassage;
  2. Voeding;
  3. Antioxidanten;
  4. Omega3;
  5. Water;
  6. Ontspanning.

Bovenstaande belangrijke zes punten leg ik één voor één hieronder uit.

1. Eicelkwaliteit verbeteren met fertiliteitsmassage

Een fertiliteitsmassage richt zich zich op het verbeteren van de doorbloeding van de baarmoeder en eierstokken en dus het verbeteren van eicelkwaliteit. Een goede doorbloeding zorgt voor een verbeterde vruchtbaarheid, ondersteunt het rijpingsproces waardoor je eicelkwaliteit verbeterd. Ook zorgt het masseren van je buik dat er meer bloedtoevoer is naar je voorplantingsorganen. Wanneer je bij mij in de praktijk komt leer ik je hoe je dagelijks zelf te massage kunt toepassen.

2. Kijk kritisch naar je voeding en pak het aan!

Je eicellen bestaan uit een celmembraan (de buitenrand), cytoplasma en een celkern. Om te kunnen vernieuwen en functioneren hebben je eicellen voeding nodig. Daarom is het eten van gezonde voeding zo ontzettend belangrijk, door gezonde voeding verbeterd de eicelkwaliteit. Voed jezelf met zoveel mogelijk verse groente en fruit. Laat pakjes en zakjes staan. Zorg voor voldoende eiwitten en vet en wees voorzichtig met zuivel en soja.

3. Eicelkwaliteit verbeteren met voldoende antioxidanten

Antioxidanten zijn super belangrijk, zij zorgen ervoor dat je embryo kan overleven. Voeg daarom iedere dag antioxidanten toe te voegen aan je voeding. Alle cellen in je lichaam, dus ook je eicellen, worden voortdurend aangevallen door vrije radicalen. Dit kan ervoor zorgen dat je eicelkwaliteit beschadigd. Bij beschadigde eicelkwaliteit kan een bevruchting, innesteling of zwangerschap worden afgebroken. Het toevoegen van antioxidanten gaan deze oxidatieve stress tegen en zorgen ervoor dat vrije radicalen jouw cellen niet laat ‘roesten’. Belangrijke bronnen van antioxidanten: vitamine c, e en selenium.

Er zijn ook hele goed antioxidanten supplementen te koop voor zowel de vrouw als man. Is er in het ziekenhuis aangegeven dat je een verlaagde eicelreserve hebt dan kan je naast de antioxidanten ook ubiquinol innemen.

4. Het belang van omega 3

Omega 3-vetzuren spelen een belangrijke rol in het reguleren van de hormoonbalans. Hormonen zijn eigenlijk stoffen die een boodschap overbrengen. Omega 3 zorgt ervoor dat cellen beter met elkaar kunnen communiceren. Door het innemen van omega 3 worden je celmembranen weer soepel en doorlaatbaar. Dat verbetert je eicel kwaliteit enorm, je hormoonfunctie verbeterd en sperma kan je eicel beter bevruchten.

Gebruik wel een vloeibare, zuivere en hoog gedoseerde vorm van Omega 3. Capsules worden namelijk verhit om ze te sluiten en hierdoor komt de zuiverheid niet ten goede.

Wil je meer weten over suppletie? Ben je benieuwd naar de merken die ik gebruik en adviseer aan cliënten? Stuur me een mail en je ontvangt meer informatie van mij.

5. Drink heel veel water

Je lichaam heeft minimaal 2 liter water per dag nodig. Je urine hoort bijna net zo helder als water te zijn. Om cellen te laten vernieuwen hebben ze water nodig. Drink daarom veel! Voorzie je cellen van veel vocht en de kwaliteit van je eicellen verbeterd. Koop een mooie drinkfles (Let erop dat deze wel BPA vrij is) en zorg dat je fles altijd gevuld en binnen handbereik is. Voor sommigen die vergeten om water te drinken kan je een alarm instellen op je mobiel.

6. Ontspan

Stress heeft ontzettend veel invloed op je hormoonbalans. Stress kan je niet vermijden maar je kan wel leren hoe je ermee om kunt gaan.  Je kan bijvoorbeeld een paar keer per dag een korte pauze inlassen, je ogen sluiten en focussen op je ademhaling. Dit zorgt voor instant ontspanning en je stresslevels verlagen. Yogaoefeningen zijn ook ontzettend effectief.

Wil jij meer informatie naar aanleiding van deze blog over het verbeteren van je eicelkwaliteit? Ga naar het menu, klik op ‘aanbod’ en vind alle informatie. Je kunt ook gebruik maken van dit contactformulier om mij een bericht te sturen.

Over José Aalbers

Ik ben José, oprichtster van Praktijk José Aalbers. Ik heb jarenlang in een fertiliteitstraject gezeten vanwege een afwijkende baarmoeder en de gevolgen van PCOS. Nu ben ik moeder van drie prachtige zonen en zijn mijn klachten van PCOS verdwenen.

 

Wie is José Aalbers - Orthomoleculair therapeut

José Aalbers – Orthomoleculair therapeut

Gerelateerde artikelen

Leefstijl (invloed op vruchtbaarheid en bevruchting)

Leefstijl (invloed op vruchtbaarheid en bevruchting)

Veel factoren hebben invloed op de vruchtbaarheid en bevruchting. Genetische factoren van zowel de aanstaande moeder en vader spelen een rol. Anderzijds spelen factoren van buiten af zoals je leefstijl een belangrijke rol. Wat valt er nu allemaal onder leefstijl? Voeding, stress, roken, alcohol en het werken met chemische middelen

lees verder
Mindset en kinderwens

Mindset en kinderwens

Veel vrouwen die ik in mijn praktijk behandel merken in de loop van de behandelingen fysieke verbeteringen; cyclus verbetert, minder hoofdpijn, lichter gevoel, minder buikpijn, slapen beter, meer energie en voelen zich rustiger. Dit is vaak bij een kinderwens niet voldoende. Bijna iedereen weet dat lichaam en geest onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin