Zwanger worden en hormonen uit balans?

Je hormonen hebben een enorme invloed op je gezondheid. Ze zijn de boodschappers van je lichaam, en regelen veel functies in je lichaam. Wanneer je hormonen uit balans zijn, kun je daar dus veel last van hebben. Vooral wanneer je zwanger probeert te raken, is het belangrijk om een hormonale disbalans te voorkomen. Wat is een hormonale disbalans? Hoe herken je die? En hoe breng je jouw hormonen weer in balans?

Cyclus

Alles begint met het kennen van je eigen cyclus. Zodra je hier meer inzicht in hebt weet je precies waar het eventuele probleem zich bevindt en kun je veel gerichter aan de slag. Start dus met het bijhouden van je cyclus. Schrijf iedere dag op wat er gebeurt. Hoe ziet je afscheiding of menstruatie eruit, wat is je temperatuur en wanneer is je eisprong (of ovulatietest positief). Dag 1 is de eerste dag van je menstruatie en ga door tot je volgende menstruatie.

Je cyclus bijhouden is voor iedereen die zwanger wilt worden een goed idee. Dit kan als je net gestopt bent met de anticonceptie om erachter te komen hoe jouw eigen cyclus eruit ziet, maar het is nog steeds heel waardevol om het ook te weten als je al langer bezig bent en zelfs al in de medische molen zit. In het ziekenhuis testen ze je hormonen vaak aan het begin van het traject, maar gedurende het proces verandert er veel in je lichaam en kan het zomaar zijn dat een half jaar later je hormonen er heel anders uit zien. Het is dus verstandig om dit zelf ook altijd nog bij te houden. Zo krijg je veel informatie over de hormonen in je lichaam en kun je er gericht mee aan de slag.

Waardoor raken je hormonen uit balans?

1. Ongezond voedingspatroon

Als jouw voedingspatroon veel suikers, bewerkte voedingsmiddelen of snelle koolhydraten bevat dan heeft dat grote impact op je hormoonbalans. Ook veel maaltijden op een dag of vaak snacken tussendoor laat je suikerspiegel schommelen waardoor je hormonen niet goed in balans komen. Je komt daardoor sneller aan (vooral rond je buik) en afvallen lukt vaak niet goed.

2. Stress

Een druk leven is iets wat bij ons hoort en wat ook helemaal niet erg is. Stress ervaren we allemaal en hoeft dus niet schadelijk te zijn. Te veel druk en dus weinig rust in je lichaam en hoofd kan voor langdurige stress zorgen. Hierbij komt er te veel en te vaak het hormoon cortisol vrij wat ervoor zorgt dat je hormonen uit balans raken.

3. Vitamines & mineralen

Tekorten in vitamines en mineralen lijkt onschuldiger dan het is. Het kan ervoor zorgen dat je hormonen uit balans zijn en met deze tekorten krijg je je hormonen ook niet snel weer in balans. Zorg dus dat je weet hoe het er bij jou uit ziet. 

4. Anticonceptiemiddelen

Het is natuurlijk logisch dat je hormonen door anticonceptiemiddelen worden beïnvloed. Maar ook wanneer je stopt met bijvoorbeeld de pil, kan het even duren voordat je hormonen weer in balans zijn. Je lichaam heeft nou eenmaal even de tijd nodig om weer in evenwicht te raken.

5. Spijsvertering

Gezonde, goed werkende darmen zijn enorm belangrijk als je zwanger wilt worden. Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel, buikpijn, obstipatie of juist vaak diarree? Grote kans dat je overgevoelig bent voor een aantal voedingsmiddelen. Doordat je darmen daardoor niet goed werken kunnen ze ook niet de juiste vitamine en mineralen opnemen waardoor je tekorten kunt krijgen.

Symptomen van een hormonale disbalans?

• Onrustige huid, veel puistjes of vlekjes
• Moe, lusteloos en geen energie
• Dun of uitvallend haar
• Snel geïrriteerd of vaak depressieve gevoelens
• Niet goed kunnen afvallen
• Meeste vet zit rond je buik
• Veel trek in zoete dingen (gevoel van laag bloedsuikers)

Herken je je in bovenstaande symptomen? Dan is het mogelijk dat je last hebt van een hormonale disbalans. Gelukkig is er veel wat je kunt doen om dit te herstellen en ik kan je daar heel goed bij helpen.

Je hormonen in balans brengen

1. Kies voor een gezond eetpatroon met genoeg groene groenten

Begin met verse groenten en fruit in huis te halen. Kies met name voor groene groenten, het bladgroen helpt je lever namelijk bij het afbreken van een overschot aan hormonen.

2. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is altijd goed voor je, maar vooral wanneer je je hormoonhuishouding wilt verbeteren, is rustig sporten enorm goed voor je. Bovendien helpt sporten ook nog een stress verlagend, dus sla je twee vliegen in één klap.

3. Goede balans Omega-6 en Omega-3 vetten

Veel mensen hebben een overschot aan Omega-6 vetten, die zitten vooral in vlees en producten met veel verzadigde vetten, zoals boter. Met een westers dieet krijg je zomaar 25 keer zoveel Omega-6 als Omega-3 binnen. En dat terwijl die verhouding 1:3 tot 1:5 zou moeten zijn. Minder dus je inname van verzadigde vetten en slik bij voorkeur een voedingssupplement voor Omega-3.

4. Slaap voldoende

Slaap is de basis voor een goede gezondheid, dus ook voor een gebalanceerde hormoonhuishouding. Zorg dus dat je op tijd gaat slapen, en vermijd in de avond blauw licht afkomstig van je televisie of telefoon.

5. Ontspan regelmatig

Zoals gezegd is stress een veroorzaker van een hormonale disbalans. Daarom is het van groot belang dat je regelmatig ontspant. Daarmee verlaag je het cortisol niveau in je lichaam. Wat je precies moet doen om te ontspannen, verschilt per persoon. De één komt tot rust in een sauna, de ander moet juist lekker gaat sporten. Kies wat voor jou werkt.

Wil jij graag zwanger worden en je hormonen in balans brengen? Ik help je graag. www.joseaalbers.nl/contact


Sluit Menu