PCOS

Het polycysteus ovariumsyndroom (PCOS) komt voor bij 5 tot 10 procent van alle vrouwen en is één van de meest voorkomende hormonale afwijkingen bij vrouwen. Er groeien cystes in de eierstokken en dit kan leiden tot vruchtbaarheidsproblemen. Letterlijk betekent dit dat er meerdere (poly) vochtblaasjes (cysten) in de eierstok (ovarium) aanwezig zijn.

Follikels

In de eerste helft van de menstruatiecyclus ontwikkelen zich enkele follikels en daarvan groeit er vaak eentje zover tot deze knapt. Dit noem je de ovulatie (eisprong) het eitje dat uit het blaasje komt wordt opgevangen door de eileider en gaat daarna naar de baarmoeder. Nu ben je als vrouw het vruchtbaarst.

Bij PCOS groeien er juist vaak meerdere kleine follikels (cystes), die moeilijk groeien en tot een ovulatie komen. Als je geen eisprong hebt gehad, krijg je ook minder vaak of soms zelfs geen menstruatie. Het ontbreken van een eisprong zorgt ervoor dat je minder vruchtbaar bent.

Er zijn verschillende symptomen die kunnen wijzen op PCOS:

  • Onregelmatige menstruatie of blijft uit
  • Overgewicht
  • Overbeharing volgens een mannelijk beharingspatroon (te veel testosteron) in het gezicht, op onderarmen of in lijn vanaf het schaamhaar richting de navel
  • Acne
  • Te veel eiblaasjes in de eierstokken

Wat is de oorzaak?

Het is niet helemaal duidelijk waardoor PCOS wordt ontwikkeld. Meestal komen vrouwen erachter wanneer ze een kinderwens hebben en stoppen met de pil. Er zijn wel verschillende aanwijzingen dat het te maken heeft met; insulineresistentie (pieken in je bloedsuikerspiegel) en overgewicht, genetische achtergrond maar ook het hebben van stress kan een veroorzaker zijn. De risico’s op langere termijn kunnen zijn; suikerziekte (diabetes 2), op zwangerschapssuikerziekte, op hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en op hormoongevoelige kanker zoals baarmoederhalskanker.

Klachten aanpakken

Het hebben van PCOS betekent gelukkig niet dat je onvruchtbaar bent. Je kan zelf een heleboel doen om PCOS aan te pakken en de klachten te verminderen. Ook als je geen kinderwens hebt is het verstandig om er mee aan de slag te gaan. Het aanpassen van je leefstijl kan een zeer positieve uitwerking hebben op PCOS.

Voeding

Eet drie keer per dag en beperk suikers en snelle koolhydraten (koekjes, snoep, chocola en taart, brood, pasta, rijst, fruit en aardappelen). Het minderen van koolhydraten heeft een positief effect op je bloedsuikerspiegel. Eet minimaal 400 gram verse groente per dag en voeding die rijk is aan vet (vette vis, roomboter, ghee, een goede olijfolie en kokosolie) en eiwitten (vis, eieren, noten, vlees, schaaldieren). Vermijd zuivel hier zitten hormoon verstorende stoffen in en het werkt ontstekingsbevorderend. Het zal voor sommigen even wennen zijn en aanpassingen maken maar uiteindelijk zul je hier de positieve effecten van ervaren en je vele malen beter voelen. Dit heb ik zelf ook mogen ervaren.

Bewegen

Bewegen voordat je gaat ontbijten is erg goed. Het zorgt ervoor je stofwisseling urenlang verhoogt blijft en het versterkt je immuunsysteem. De sport met het meeste effect is krachtsport maar uiteindelijk is iedere vorm van lichaamsbeweging goed. Beperk stress, zorg voor de nodige ontspanning en rust. Wees lief voor jezelf.

Supplementen

Er zijn ook supplementen die bijdragen aan een goede hormoonbalans: Vitex Agnus Cactus, vitamine D, vitamine B complex, D-Chiro-Inositol en antioxidanten. Ga nooit zelf dokteren en laat je begeleiden in de keuze hierin.

Hormoonfactor Trainer

In september ga ik de opleiding tot Hormoonfactor Trainer volgen. In deze opleiding leer ik o.a. wat de invloed van leefstijl op hormonen is en hoe je hormonen weer in balans kunt brengen zonder hormoontherapie. Dit heeft als positief gevolg dat je daarmee weer gezond en vitaal voelt.

Neem voor advies of informatie over jouw situatie gerust contact met mij op.

Bron:
https://www.degynaecoloog.nl
https://vrouwenpoliboxmeer.nl/pcos-polycysteus-ovarium-syndroom/

Sluit Menu